Malý
príbeh vo veľkej koncepcii
Súborné
dramatické dielo Georga Büchnera tvorí jednu útlu, asi 200-stranovú knižku
(Georg Büchner: Dílo, Odeon Praha, 1987, 207 strán). O to väčší je však
jeho dopad na modernú svetovú drámu. Büchner svojím dielom nadviazal na hnutie
Sturm und Drang a jeho literárnu tradíciu, ale v uvažovaní
o jednotlivcovi zašiel omnoho ďalej. V tzv. Fatálnych listoch adresovaných
svojej tajnej snúbenici formuloval filozofický program človeka ako „Subjektu“
dejín – človeka, ktorý nemôže aktívne zasiahnuť do priebehu dejín, osudu
a svojho života. Človek je podľa Büchnera hračkou v rukách dejín,
„penou na vlne“. Dramatik nie je v Büchnerovom vnímaní ničím iným ako
historikom, ktorého prevyšuje len tým, že „dejiny vytvára druhý raz a namiesto
toho, aby podal suché rozprávanie, zavedie nás bezprostredne do života určitého
obdobia, namiesto charakteristík nám poskytuje charaktery a miesto opisov
postavy“ (Erika Fischer-Lichte: Dejiny drámy, Divadelný ústav Bratislava, s. 343).
Büchnerova inšpirácia históriou ľudstva je najviac zrejmá v hre Dantonova
smrť. Fragmentárna dráma Woyzeck má
tiež zdroje v skutočných udalostiach. Woyzecka
Büchner nikdy nedokončil, zachoval sa dokonca v dvoch odlišných verziách,
s neočíslovaným poradím scén a neexistujúcim tretím dejstvom. Každá
inscenácia Woyzecka je teda
divadelnou interpretáciou a autorským zásahom zároveň.
Režisérsko-dramaturgická dvojica Pavol Száz a Eva Pevná zašli ešte
ďalej, ako len za obyčajnú interpretáciu textu v zmysle vlastného radenia
scén či dramaturgického škrtania. Pôvodný Büchnerov text navrstvili Fatálnymi
listami a úryvkami zo Shakespearovho Hamleta, diela markíza de Sade
a motívom dílera z Koltésovej hry V samote
bavlníkových polí. Dramaturgická ambícia tematicky prepájať dramatické
texty a významovo tak obohacovať a rozširovať základný text je
obdivuhodná. Vrstvenie textu stavia filozofiu nad ľudskú rovinu príbehu
o Franzovi Woyzeckovi a Márii, dramaturgia pracuje s ich
príbehom na úrovni nadčasovej filozofickej rozpravy o ľudskej morálke
a prirodzenosti. Filozofujúci charakter režijného prístupu a celej
inscenácie je zreteľný od úvodného výstupu Vyvolávača (Matúš Kvietik), ktorý
s tvárou natretou nabielo a stojac pred veľkým „kolesom šťastia“, nekonečnou
čierno-bielou špirálou procesu dejín uvažuje na tému ľudskej morálky, človeka
a jeho prirodzenosti, jeho konfliktu medzi morálkou a vášňami. Do
jeho výstupu zasahuje oproti pôvodnému textu rozšírená postava Blázna (Tajna
Peršić), tvoriac nábožensky motivovaný kontrast k Vyvolávačovmu „rúhaniu“.
Otázka existencie Boha nie je v koncepcii Száza a Pevnej výrazná,
sústreďuje sa na existenciu človeka na svete, na hierarchiu spoločnosti
a možnosť/nemožnosť ovplyvniť svoj život.
Schopnosť
pracovať s textom na dramaturgickej aj režijnej úrovni a zároveň
schopnosť viesť hercov Száz ako režisér prejavil v inscenácii Mordačka (premiéra 11. november 2011,
Arteatro Bratislava), na ktorej pracoval s herečkami z toho istého
hereckého ročníka ako vo Woyzeckovi –
s Júliou Kováčikovou a Tajnou Peršić. V Mordačke bola zreteľná jasná režijná práca v mizanscénach, v
akcentovaní významu textu, vo vynachádzavej práci s
obmedzeným divadelným priestorom a najmä v prepracovanom herectve.
V prípade inscenácie Woyzeck sa
však práve herecká práca javí ako problematická. Režisér Száz vedie hercov
v súlade s Büchnerovou filozofiou o človeku ako subjekte. Tí slabší,
nižšie postavení, sú postavičkami neschopnými zasiahnuť do priebehu vlastného
bytia, tí spoločensky silní sú stelesnením tuposti, arogancie
a zneužívania svojej moci. Herci akoby sa však strácali pod ťažobou
ambicióznej režijno-dramaturgickej koncepcie - rozšírenie platnosti pôvodného
Büchnerovho textu akoby paradoxne obmedzovalo hereckú stránku inscenácie.
Väčšina hereckých výkonov v inscenácii trpí rezignovanosťou, ktorá vo
výsledku otvára otázku, či ide o režisérov zámer alebo jeho neschopnosť
tlmočiť koncepciu hercom a doviesť ich k presvedčivým výkonom.
Predchádzajúca Százova práca na spomínanej Mordačke
zvádza k prvej možnosti, že ide o jeho zámer – rezignovaným,
nevýrazným hereckým prejavom komunikovať
pocit neschopnosti aktívne ovplyvniť vlastný život a beh dejín.
Neporovnateľná zložitosť a rozsah textov Niny Sadur a (navyše navrstveného)
Büchnera však tento argument nepodporuje. Koncepcia presúva postavy hry z vojenského prostredia na predmestie
veľkomesta, kde sa život sústreďuje okolo nočných klubov, malej mafie
a drog. Výrazný prvok dramaturgickej koncepcie a scénografie
(Katarína Sliacka) súčasne je semafor, ako symbol zásadných rozhodnutí a
križovatky života, na ktorej sa postavy ocitajú. Semafor je nepochybne obohacujúcim
prvkom nielen fyzicky, vrámci scénografie, ale najmä v ideovej rovine.
Prináša do inak monotónnej, skepticky filozofickej koncepcie napätie, moment
zlomu, rozhodovania sa. Od tohto bodu sa potenciálne mohla odraziť réžia
a vedenie hercov. Woyzeck Michala Thomasyho mal k stvárneniu
vnútorného napätia a zlomu najbližšie. Rovinu človeka-hračky
v špirále dejín a v područí spoločensky mocnejších obsiahol
rovnako komplexne ako rovinu nadradenosti voči Márii a začínajúceho
šialenstva. V opozícii k nemu bola Júlia Kováčiková v úlohe
Márie (alternácia Marta Maťová). Kováčiková sa pohybovala v jednej línii -
Márie ako submisívnej ženy, ktorá síce Woyzecka vedome podvádza a na
morálku nedbá, predsa zostáva hračkou v rukách mužov. Interpretácia Márie
v Kováčikovej podaní zlyháva len na technických nedostatkoch (ktoré sú
v študentskom divadle prirodzené). Opäť je však zarážajúci rozdiel medzi
jej výkonom v Mordačke a vo
Woyzeckovi. Zatiaľ čo v Mordačke je na javisku sústredená a
suverénna vo všetkých polohách, či vypätých alebo submisívnych, kde dokáže
svojím hlasom a prejavom prevýšiť celý priestor Arteatra, vo Woyzeckovi je až nezdravo introvertná.
Je takmer problém rozumieť jej javiskovej reči, ktorej chýba dôslednejšia
artikulácia a na javisku sa fyzicky stráca. Nejde tu pri tom
o rozdiel v postavách, aké hrá v menovaných inscenáciách, ale
priamo o techniku jej hereckého prejavu. Výrazné výkony vo Woyzeckovi podávajú Tajna Peršić a Matúš Kvietik, obaja sa
profilujú na hercov schopných chápať text a dať mu svoj vlastný vklad. Ako
rámcové postavy koncepcie a inscenácie obaja pracujú s istým
nadhľadom a odstupom od ostatných postáv a od deja. Ich sila spočíva
v schopnosti ovládnuť javisko či už chladným alebo emotívnym prejavom
a zároveň si zachovať kontrolu nad sebou samým.
Idea
inscenácie Woyzeck má svoje miesto
v repertoárovej (ne)dramaturgii Labu svojou vrstevnatosťou
a komplikovanosťou v tom najlepšom zmysle slova. Režijno-dramaturgická
koncepcia dvojice Száz/Pevná má ambíciu postihnúť nesmierne široký filozofický
priestor o mieste človeka na svete a v spoločnosti.
V inscenácii však nedochádza ku konkrétne formulovanej výpovedi, skôr je
akýmsi prikývnutím na Büchnerovu filozofiu a rezignovaným pokrčením ramien
nad bezútešnosťou ľudskej situácie. Aj to je však legitímny postoj.
Margareta Cvečková (Teória a
kritika, 1. mgr.)
Georg
Büchner: Woyzeck
Réžia: Pavol Száz
Dramaturgia: Eva Pevná
Preklad: Ján Rosner
Úprava textu: Pavol Száz, Eva Pevná
Výber hudby: Pavol Száz
Scéna: Katarína Sliacka
Kostýmy: Jakub Branický
Produkcia: Michal Jurík, Michaela Červenáková
Obsadenie: Michal Thomasy, Júlia Kováčiková/Marta
Maťová, Jozef Jurščin-Kukľa, Dominik Gajdoš, Cyril Žolnír, Lukáš Pelč, Veronika
Strapková, Matúš Kvietik, Tajna Peršić
Premiéra: 27. a 28. február 2012 v Divadle Lab
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára