Krajina bezprostredná
Krajiny detstva, bezprostrednosti
a duševnej čistoty sa nezvyknú zjaviť vždy, keď si prajeme. O to
väčšia je radosť, ak vás nejaký jav, alebo skutočnosť pohltí natoľko, že sa vám
z tejto krajiny odísť nechce. Pretože sú to krajiny snové, fantazijné, a veľa
závisí aj od konkrétnej osobnej miery imaginácie.
Inscenácia PanÁčik,
ktorá vznikla na Katedre bábkarskej tvorby v miestnosti č.101, narába
s mierou imaginácie výborne, pretože ju rozvíja a obohacuje. PanÁčik je
primárne určený deťom v predškolskom veku, ale podnety na zamyslenie sa sú
prospešné nielen pre nich.
Scenár vytvoril Marek Kobeda na motívy textov pôvodných rozhlasových
večerníčkov Jána Uličianskeho. Marek Kobeda vo svojej osobe obsiahol aj
funkciu dramaturga a režiséra. Táto univerzálnosť sa premietla aj do
výsledného kompaktného tvaru celej inscenácie, ktorej dominuje tempo,
hravosť, interaktivita, energia a ľahkosť. Jedným z aspektov, ktoré mohli
inscenátorom spôsobiť formálne ťažkosti, je predloha. Jej riziko spočíva v tom,
že ide o súbor niekoľkých samostatných rozprávok, ktoré navonok spolu
nemusia súvisieť. Je preto obdivuhodné
ako Kobeda premietol a spojil tieto pôvodne rozhlasové rozprávky do koherentnej
scénickej podoby. Ústredným spojovateľom sú štyri herečky – Bodky (Alena
Vojteková, Mária Rogoňová, Veronika Smutná, Michaela Kučerková) a takisto
tematika snov či snovosti. Bodky sú pomocníčkami pána Áčika. Pán Áčik sa
vyskytuje iba v rozprávaní Bodiek, na scéne sa nezjaví, pretože má veľa
práce. Je totiž pohotovostným lekárom na snovej pohotovosti. A keďže jedna
rozprávka pred spaním je podľa nich najlepším liekom na zdravý spánok, netreba
pána Áčika prirodzene očakávať.
Najzásadnejší leitmotív textovej predlohy, s ktorým je inscenácia
úzko spätá, by sa dal zhrnúť vetou: „Dávaj pozor, čo si želáš, lebo ak sa to
splní, budeš musieť ten údel niesť a zniesť.” Táto myšlienka sa rozvíja prostredníctvom
jednotlivých scén. Napríklad v časti, keď Bodky vyzvú deti, aby si prišli
do požičovne hračiek vypýtať hračku. Mohli si vypýtať čokoľvek, favoritom bolo
lego, ale požiadavkám detí sa nekládli medze. Deti svoje hračky dostali, ale
iba akože. Miesto skutočných hračiek dostali do rúk vankúšik, ktorý v sebe
zahŕňal význam, aký má v konkrétnej podobe lego či bábika. A deti sa
tešili, akoby skutočne dostali ozajstné hračky.
Zo scénografického hľadiska umocnil interaktivitu aj jednoduchý
a obľúbený prostriedok – deti mali možnosť príbeh sledovať
z mäkkých žineniek, na ktorých mohli sedieť alebo ležať. Preto boli malí
diváci uvoľnení a ak sa mali prejaviť, svoj záujem dávali najavo veľmi
radostne. Jana Korčeková ako autorka scény, kostýmov a bábok zvolila pri
svojej tvorbe abstraktný princíp. Výtvarné hľadisko bábok využíva nekonkrétne
predmety, ktoré svojím spojením vytvoria postavu. Najvýraznejšia vec, ktorá
poslúžila ako súčasť postavičky je veľký, priesvitný, zelený demižón. Naopak
najkonkrétnejšou postavičkou bola zas javajka – malá zlatá rybka. „Scéna” slúži
zároveň ako rekvizita, pretože ide o väčšiu kocku, ktorá sa môže rôzne
variovať, a tým pádom vznikajú rôzne priestory, napr. plaváreň alebo
požičovňa hračiek. Kocka je zvonku pomaľovaná vzorom, ktorý evokuje vlny.
Zvolené farby ako čierna, tmavožltá, fialová a biela však podnecujú fantáziu
a posielajú jasný signál k divákom, že to nie je len obyčajná kocka.
V jej vnútri je zobrazená akási šachovnica či hracie pole. Táto kocka teda
v sebe zahŕňa aj istý metaforický význam, ale je taktiež kľúčom
k príbehu. Prostredníctvom zmien tejto kocky sa optika hry znásobuje.
V rámci kostýmov zjednocuje štyri protagonistky ružová farba ich
tenisiek, inak sú typovo diferencované.
Bodky ako postavy v tvorivom princípe pripomínajú klaunov.
V zásade sa však vyhýbajú naivnému zabávaniu. Výkony štvorice
protagonistiek boli sústredené, vyrovnané a kolektívne. Pri komunikácii
s divákom boli prirodzené a spontánne. Prehliadnuteľným negatívom
boli iba trochu „nedotiahnuté” choreografie. V pasážach spoločných
tanečných výstupov bolo cítiť, že Bodky v tanečnom prejave nemajú takú istotu
ako v hereckom. V inscenácii sa nachádzajú aj časti, kedy
s deťmi cvičia, alebo ich žiadajú, aby im povedali vtip, či dali hádanku.
Tieto situácie poskytujú priestor pre zaujímavé, smiešne, ale aj nečakané
momenty. Nejedna duša pookriala pri hádanke z úst päťročnej dievčinky: Je to jedno, ale je toho viac. Čo je to?
Správna odpoveď bola rodina. Bodky pri svojich hrách najviac využívajú
vankúšiky, ktorých významy sa rôzne menia. Či už v rámci postavičiek,
alebo rekvizít.
Ďalším prvkom inscenácie, ktorý podporuje hravosť a harmóniu je
hudba. Znie prostredníctvom klavíra a zložil ju Peter Zagar. Sem-tam
zaznie aj spev Bodiek. Hudba v rámci inscenácie prináša uvoľňujúci efekt.
Hudbu aj inscenáciu spája hravosť,
nenútenosť, no zároveň ráznosť a energickosť.
Tvorcovia tejto inscenácie
vytvorili dielo, ktoré harmonicky zahŕňa všetky aspekty, ktoré by dobré, nielen
bábkové divadlo malo mať. Je zábavné, vo veľkej miere interaktívne a nesie
v sebe obohacujúce posolstvo. Toto všetko je predostreté vo veľmi
vyváženej a nenútenej kompozícii.
Radovan Kuštek (Teória
a kritika divadelného umenia, 3. bc)
PanÁčik
Autor predlohy:
Ján Uličiansky
Réžia/dramaturgia:
Marek Kobeda
Scéna/kostýmy/bábky:
Jana Korčeková
Hudba: Peter
Zagar
Choreografia: Vladislav
Šoltýs
Produkcia: Lenka
Görfölová, Pavol Pilař
Účinkujú: Michaela
Kučerková, Mária Rogoňová, Veronika Smutná, Alena Vojteková
Premiéra: 7. 2.
2012, 3. posch., Zochova 1, miestnosť č. 101
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára