Ako
o(p/b)rať hrušku a improvizovať (p/h)ranie
Všetci herci by mali zomrieť na mor! A asi aj všetci divadelní teoretici
a kritici, ktorí chcú robiť divadlo! A vôbec, divadlo ako také by malo umrieť,
veď nové formy sú staré a novšie už nebudú, aj keby sa herec hercovi na hlavu
postavil a aj keby sa všetci slovenskí divadelní vedci spojili a napísali
manifest. Divadlo o divadle, alebo divadlo ako také je témou, alebo
prinajmenšom jedným z hlavných motívov divadelnej hry Improvizácia na hrušky,
ktorá bola zrealizovaná ako najnovší Mliečny zub v priestore Štúdia 12 v
januári 2012. Je možné, že toto divadelné dielo
stojí na prahu novej divadelnej konvencie. Neprináša žiadne, alebo aj
všetky odpovede na žiadne, alebo aj všetky otázky akéhokoľvek charakteru,
predovšetkým ale týkajúce sa kultúry národa, divadelnej ontológie a
ovocinárstva. Upozornenie: táto recenzia je fiktívna. Akákoľvek podobnosť so
skutočnosťou zhliadnutého predstavenia je čisto náhodná.
Text mladého dramatika, v skutočnosti divadelného kritika Mateja Moška
uviedol v úzkej spolupráci s ním na slovenské javisko vôbec po prvýkrát mladý
režisér, v skutočnosti divadelný kritik Maťko Moško (zhoda mien je kuriózna,
ale taktiež čisto náhodná). Nestáva sa v divadle priveľmi často, aby režisér
mal možnosť radiť sa s autorom do takej miery, ako to bolo v tomto prípade. Na
druhej strane je zrejmé, že takáto spolupráca nevyhnutne prináša nutnosť
kompromisov – z ktorej strany záleží od toho, ktorá osobnosť dokáže svoju
predstavu presadiť radikálnejšie. Zdá sa, že tentokrát konečná podoba
inscenácie výraznejšie reflektuje víziu režiséra, na úkor poetiky autora. Nedá
sa však jednoznačne povedať, či je to na škodu veci, alebo naopak nový rozmer,
ktorý režisér do realizácie textu priniesol, pomohol divadelnému dielu vymaniť
sa z oprát prílišnej literárnosti. Možno však konštatovať, že režisér s
dramaturgičkou Zuzkou Galkovou sa k predlohe ani zďaleka nezachovali macošsky a
zasiahli do nej iba maximálne minimálnymi škrtmi a úpravami.
V súvislosti s takmer neznámym textom (ktorý však bol horúcim kandidátom
na cenu Reflektora za pôvodnú drámu) treba povedať, že Moškovej poézii nechýba
odvaha, drzosť a revolta. Mohli by sme si ale položiť otázku, prečo sa v
inscenácii improvizuje práve na hrušky, keď sa pred predstavením podáva čaj s
rumom, a ani herečka, ktorá hrá herečku C nemá postavu typu hruška, ale je skôr
typ špargle kríženej s arašidovým orechom. Dá sa síce hľadať súvis medzi
množstvom vitamínu B v hruškách a autorovou známkou z predmetu Úvod do réžie,
ale vitamín B predsa okrem hrušiek obsahuje aj pivo, a oboje má zároveň
močopudné účinky, ktoré inscenácia ani text nemajú. Skutočnosť, že na javisku
sa žiadna reálna hruška neobjaví, samozrejme nie je nijako záhadná, keďže ak
substituujeme slovo „čakanie“ slovom „improvizácia“ a slovo „hrušky“ slovom
„Godot“, je nám celkom jasné, kde sa autor inšpiroval a prečo sa nedočkáme
hrušiek, tak ako sa nedočkáme Godota. Napokon, ani očakávaná plešivá speváčka
nikam nikdy neprišla, preto je vopred jasné, že autor sa so svojimi recipientmi
zahráva a chce ich zviesť na falošnú cestu. Stále však ostáva záhadou, prečo
autor do názvu zvolil práve malvicu, a nie napríklad kôstkovicu alebo orech,
ktoré by metaforicky omnoho lepšie korešpondovali s formou a obsahom textu, ale
najmä inscenácie (záleží od toho, z ktorej strany percepčného spektra sa k nej
postavíme).
Pokiaľ mám vlastnou myšlienkou premostiť k rozprave o inscenácii ako
takej, budem hovoriť za skupinu orechových divákov, teda tých, ktorí pod tvrdou
škrupinou našli sladké a chutné jadro (do tejto skupiny neradno radiť tých,
ktorých jadierko bolo červivé a zhorknuté, ale vari ich môžeme vnímať ako
minoritu). Napriek mladému veku a neveľkým skúsenostiam sa autorovi, režisérovi
a dramaturgičke podarilo spojiť nespojiteľné, zmiešať vodu s olejom, hrušky s
jablkami, práčku s Oscarom Wildom, Brechta s Ionescom, Tzaru so Sofoklom,
Marcelliho s Leninom a Michaila
Čechova s Marikou Gombitovou. Strach zo šialenstva (alebo obvinenia zo
šialenstva) nie je niečím, čo by ich donútilo nechať zástavu imaginácie
spustenú na pol žrde. Táto eklektická intertextuálna koláž a snaha o jej dekódovanie je však len
čiastkovým potešením v rámci celkového divadelného zážitku. Najväčším nóvom a
zároveň prínosom inscenácie je nekompromisné zbúranie piatej, ale predovšetkým
šiestej steny. V tomto divadle nielenže publikum hrá, ale na rozdiel od
niektorých interaktívnych inscenácií, kde iba herec interaguje s divákom,
ktorého interakcia skôr desí než teší, tu je to naopak. Divák vďačne komunikuje
a hlasno komentuje dianie na javisku, interaguje s hercom, ktorý je nútený
interagovať naspäť, preto možno oprávnene hovoriť o improvizácii. V Práčke je
herec, aspoň sčasti, tvorcom, predlohou a výtvorom v jednom. Hercova hra –
zbavená polovičných rozmerov, odhaľujúca, otvorená, vychádzajúca z neho v
protiklade k uzatváraniu sa – je pozvánkou pre diváka. Okrem trojice
schopných mladých hercov stelesňujúcich postavy A, B a C, menovite Paľka Gmucu
(A), Jakubka Lužinu (B) a Janky Kovalčíkovej (C), má inscenácia aj hosťujúcu
hviezdu. Je ňou majiteľka Štúdia 12, Práčka, ktorá je okrem herečky taktiež
spolurežisérkou, koproducentkou a centrálnym scénografickým prvkom inscenácie.
Jej rola je najťažšia, pretože musí celé spektrum emócií a významov vyjadriť
nonverbálne, v absolútne statickom hereckom kŕči, s kamennou tvárou.
Napriek tomu figuruje na scéne v neodškriepiteľne opodstatnenom a
nenahraditeľnom postavení, v mizanscénickej hierarchii je prvkom vrcholne transcendentálnym.
Netreba však v očarení jej výkonom podceňovať hodnotu ostatných postáv, postáv
troch hercov, ktoré traja herci citlivo a s dôrazom na vlastné dispozície
pretavujú na svoj obraz. Osobitne treba vyzdvihnúť Gmucovu hereckú plasticitu,
Lužinovu schopnosť promptne reagovať a Kovalčíkovej ženskosť, hoci dobre
schovanú pod unisexovými a asexuálnymi montérkami.
Čo sa týka kostýmov Miška Lošonského, svojou farebnosťou veľmi
priamočiaro zasadili inscenáciu do kontextu nadchádzajúcich volieb, pričom štýlom
dokonca veľmi predvídavo naznačili
volebný
výsledok. Len je nutné tvorcom pripomenúť, aby omylom nevyprali kostýmy s bielymi
vreckovkami a zástavami a aby nezabudli použiť prášok na farebnú bielizeň.
Lošonský aj ako scénograf evokuje volebné konotácie objektov, najmä spomínanej
práčky, umiestnenej v strede
scény. Dômyselné
scénické riešenia dotvára použitie videoartu, aplikácia tzv. „nových médií“ (v
kontexte
súčasnej slovenskej divadelnej praxe a teórie) taktiež odkazuje na mnohé vplyvy
z iných druhov umenia ktoré podnietili
vznik dramatického textu a odrazili sa v jeho scénickej realizácii. Popri
intermedialite je organickou súčasťou vizuálneho konceptu inscenácie aj
svetelný dizajn, preto je nevyhnutné sa aspoň pár slovami pristaviť pri práci s
osvetlením.
Moškova inscenácia sa v konečnom dôsledku vysmieva všetkému a všetkým,
Aristotelovi,
Craigovi,
intelektuálom, neintelektuálom, komunistom, básnikom, divákom, kritikom,
autorovi, ale hlavne samej sebe. V duchu poznania, že nejestvuje majstrovské
dielo, ktoré by nemalo agresívny charakter, Moško radikálne útočí na naše
myslenie, dekonštruuje všemožné teórie na fragmenty a zliepa ich hlava-nehlava,
hoci viac hlava, pretože tento zlepenec má premyslenú štruktúru. Kontroverzné
postupy vedú ku kontroverznému cieľu, a to je to najlepšie, čo sa mohlo stať,
veď ako hovoril o „kontroverziálním divadle“ odborník z fachu, Ján Werich,
„nemluví se o hrušce, která je normální, mluví se o takové, která má třeba chuť
jabka.“ Čo na tom, že všehochuť tejto inscenácie ani zďaleka nepripomína
hrušky, aké nepadajú ďaleko od stromov vo višňových sadoch našich divadelných
chrámov. Čo na tom, že režisérom je divadelný vedec a že to znie ako oxymoron.
Veď všetci dobre vieme, že plané hrušky majú liečivejšie účinky, ako hrušky
ušľachtilé.
A co na to Jan
Tleskač? Fň.
Martina Mašlárová (Teória a kritika divadelného
umenia, 3. bc)
Matej Moško:
Práčka alebo Improvizácia na hrušky
Réžia: Matej
Moško
Dramaturgia:
Zuzana Galková
Scéna a kostýmy:
Michal Lošonský
Produkcia: Lenka
Görfölová
Osoby a
obsadenie:
A: Pavol Gmuca,
B: Jakub Lužina, C: Janka Kovalčíková
Premiéra:
8.2.2012 v Štúdiu 12
Tlesk, tlesk. Schválne, akým znakom sa píše tlesknutie? Najbližšie budeme hrať tento text. Hrušky sú už staré.
OdpovedaťOdstrániťBrava!
OdpovedaťOdstrániť(nezamienat si prosim vyjadrenie obdivu s akuzativom od Zifcaka)