utorok 1. mája 2012

PanÁčik no. 2


Snívanie pre veľkých i malých

V každodennej realite zaplavenej multimédiami môže byť pre deti divadelný zážitok takpovediac zázrakom. Deti netolerujú nudu, treba sa im prihovoriť primeraným spôsobom a upútať ich pozornosť. Ak sa to podarí, naskytne sa jedinečná príležitosť tlmočiť im najrôznejšie posolstvá. Rozprávky sú navyše odjakživa ideálnym príkladom na rozvíjanie fantázie a predstavivosti.
Škôlkohra Pán Áčik ešte okrem besiedok, ktoré organizoval Slovenský rozhlas, inscenovaná nebola. Študenti na Katedre bábkarskej tvorby dosiahli prvenstvo už týmto výberom. Autorom večerníčkov, z ktorých tvorcovia inscenácie čerpali, je Ján Uličiansky. Scenár (Marek Kobeda) vznikal postupne na základe hereckých workshopov.
Kto vlastne je Pán Áčik? Je to uspávací panáčik a majiteľ snárstva. Jeho samotného však v inscenácii nenájdeme, zastupujú ho jeho štyri pomocníčky – Bodky. Jednobodka (Mária Rogoňová) sa stará o všetky veselé sny, Dvojbodka (Michaela Kučerková) dáva pozor na dobrodružné sny, strieľačky, ale aj smutné sníčky, Trojbodka (Alena Vojteková) bdie nad zaľúbenými snami a Štvorbodka (Veronika Smutná) dohliada na horory a strašidelné sny. Hoci sa v úvode každá Bodka predstaví a zoznámi divákov s tým, za čo je zodpovedná, v ďalšom vývine príbehu to nezohráva nijakú úlohu – stretávame celkom iné postavy, čo  pôsobí dramaturgicky dosť nepremyslene a neprepojene.
Inscenácia sa člení na štyri časti, v ktorých každá z herečiek predstavuje jedného z pánov Áčikov. Prvého – pána Háčika hrá Alena Vojteková. Každého z pánov Áčikov zastupuje určitá špecifická bábka alebo rekvizita. Napríklad predstaviteľka pána Háčika má na hlave rybársky klobúk a v ruke drží demižón z tmavého zeleného skla. Ako udice sa využívajú dáždniky. Oceniť pritom môžeme, že tvorcovia nepodcenili detských divákov a nepoužili predmety prvoplánovo, ale našli ich náhrady, ktorých funkcia je ale dostatočne zrozumiteľná. Nápadným dizajnom (namaľovaná na zlato s páperovými plutvami) je neprehliadnuteľná javajková bábka – ryba, ktorú Pán Háčik uloví na svoj háčik. Táto ryba nie je ako ostatné, túži cestovať, ísť na dovolenku, kúpať sa v mori. Keď ju pán Háčik zoberie na plaváreň a do sauny, po scéne sa vznášajú mydlové bubliny.
Druhým Áčikom je pán Neboráčik, ktorého animuje Michaela Kučerková. Pán Neboráčik má veľmi smutný život. Nie je to vôbec čudné, veď  býva na adrese Smolenice, Slzavé údolie 13. Do inscenácie je na tomto mieste zakomponovaná hra podobná Človeče nehnevaj sa, pomocou ktorej prítomné deti pomôžu Neboráčikovi dostať sa domov. Herečky hádžu veľkými kockami a deti musia zase plniť úlohy, akými sú rozcvička, kde poctivo drepujú či skáču, alebo ďalší interaktívny prvok – deťmi obľúbená hádanka. Deti sa s radosťou zapájajú, predbiehajú sa v tom, koho vyberú, pretože je jasné, že všetci sa na rad nedostanú. Nakoniec si ešte spolu s herečkami zaspievajú pesničku „Prší Prší“. Bábka Pána Neboráčika má pohyblivý krk a hlavu. Je celkom jednoduchá (bez očí, nosa či úst), na hlave s rovnakou zimnou čiapkou akú má aj jeho animátorka. Ruka Michaely Kučerkovej s natiahnutou bielou rukavicou predstavuje ruku pána Neboráčika. Výrazným a vtipným gestom je preňho typický nárek, ktorý Michaela Kučerková dosahuje ohýbaním hlavy bábky do predklonu, kde mu rukou zakrýva tvár.
Tretí príbeh je o Pánovi Babráčikovi, kúzelníkovi vo Varieté Cylinder. Pán Babráčik má najoriginálnejšiu zástupnú rekvizitu – husľové puzdro. Túto bábku oživujú dve herečky – Veronika Smutná mu robí v bielych rukaviciach ruky a Mária Rogoňová zase nohy rytmickým pohybom tenisiek. Prečo Pána Babráčika predstavuje práve puzdro na husle je otázne, avšak v súvislosti s prekvapivým momentom rozdvojenia, sa objavila zaujímavá paralela, a pouzdro sa tak stalo účinnou metaforou. Kúzelnícke momenty reprezentuje napríklad výmena vankúša za skutočnú topánku pri oprave opätku. Pán Babráčik, ktorý sa stal opravárom, pomáha svojim susedom. Disharmónia zložená z rôznych zvukov (napríklad píšťalka ako rušňovodičova hlásna trúba, klopanie, dupanie) a hlukov či pesnička „šuch, buch, fuj“ inscenácii dodávajú rytmus a tempo. Hudobnú zložku tvorí živý klavírny sprievod, ako aj hra na ústnu harmoniku a tamburínu. Okrem hravosti a ľahkosti v texte nájdeme aj hlbšie myšlienky, napríklad keď k Pánovi Babráčikovi prichádza dievčatko, ktoré chce opraviť „zbabraný život“. Takéto filozofické prvky obohacujú text hry, ktorý aj keď je detsky naivný, nechýba mu duchaplnosť. Keďže ide o inscenáciu pre deti, jej tvorcovia ponúkajú optimistické tvrdenia, že treba veriť v zázraky a všetko dobre dopadne.
Napokon spoznávame pána Hráčika, majiteľa požičovne hračiek (Mária Rogoňová). Opäť sú do deja a javiskovej akcie zapojené aj deti, môžu si vybrať hračku podľa svojho želania. Pán Hráčik je ilustrovaný červeným špicatým klobúkom na hlave protagonistky. Tento kostýmový prvok avšak nie je rovnocenný originalite niektorých predošlých bábok.
Okrem daných postáv sa herečky (najčastejšie Veronika Smutná) objavujú aj v roli akéhosi rozprávača, ktorý komentuje dej, dorozpávava a vysvetľuje ho. V týchto momentoch je herectvo civilnejšie, bez nasadenenej veselej masky, pripomína „dospeláka“, ktorý vysvetľuje a  poúča.
Základným scénickým stavebným prvkom je multifunkčný objekt, ktorým je akási skrinka v tvare kocky, ktorej steny sa dajú rozložiť na veľa spôsobov, a umožňujú tak vytvoriť rôzne variácie – od vlaku, kúzelníckej škatule, domu, až po požičovňu hračiek. Prestavby miesta deja sú dynamické (za spevu a tanca), herečky skrinku rýchlymi pohybmi menia stále na nový predmet. Okrem bábok jednotlivých pánov Áčikov sa využívajú aj ušité bábky v tvare vankúšov, napríklad psíček, papagáj alebo bábiky. Tie tiež nevybočujú z koncepcie snívania. Kostýmy sú podobne ladené (farebné pyžamá ozdobené brmbolcami či záplatami), výrazne sa od seba neodlišujú, nie sú charakterotvorné, skôr ilustrujú jednotlivé postavy. Výrazné estetické pôsobenie kostýmov, scény a bábok vytvrára spolu so samotným textom hry rozprávkovú atmosféru.
Ako konštatujú samotní tvorcovia, PanÁčik má deti predovšetkým zabaviť. Tento cieľ sa Bodkám – študentkám 1. ročníka magisterského programu bábkoherectvo, viac-menej úspešne podarilo naplniť. Podstatnou zložkou inscenácie bola interaktivita detí. Herečky sa museli vynájsť a neraz improvizovať, keďže deti sú veľmi kritickým, no zároveň vďačným publikom. Dospelý divák vníma ako pridanú hodnotu okrem samotného predstavenia aj reakcie detí, ktoré sú radostné, spontánne a občas i nečakané, čím sa inscenácia stáva pútavou pre všetkých zúčastnených.
Lucia Galdíková (Teória a kritika divadelného umenia, 1. Bc)

Ján Uličiansky: Panáčik
Réžia/Dramaturgia: Marek Kobeda
Scéna/ Kostýmy/ Bábky: Jana Korčeková
Hudba: Peter Zagar
Choreografia: Vladislav Šoltýs
Produkcia: Lenka Görfölová, Pavol Pilař
Hrajú: Michaela Kučerková, Alena Vojteková, Mária Rogoňová, Veronika Smutná

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára